A Holland villamosított vasúthálózatot már 2017-ben teljes egészében megújuló energia hajtja

A Holland villamosított vasúthálózatot már 2017-ben teljes egészében megújuló energia hajtja

Tervezett előtt egy évvel teljes egészében megújulókra támaszkodik a Holland villamosított vasúthálózat!

2015-ös alábbi cikk alatt megtalálható a 2017-es eredményekről beszámoló cikk.

Egy új zöld-energiaszerződés alapján mintegy fele a villamos mozdonyoknak szélenergiával fog közlekedni Hollandiában már 2015-ben, és a vasúti társaságok és áramszolgáltatók célja, hogy három éven belül még magasabb legyen ez a szám. Cél, hogy az egész holland vasúti hálózatot 2018-ra 100 százalékban szélenergiával lássák el.
Az áramszolgáltató (Eneco) és az energia beszerzési szövetkezet (VIVENS) aláírta a szerződést, miszerint a Holland vasúthálózat teljes egészében megújuló szélenergiával fog működni a közeli jövőtöl. Országon belüli, valamint belga, és a közeli skandináv országokban generált áramot vásárolnak.

Az egyezség alapján egy jó példa született a megújuló energiaforrások használatának forradalmasítására. A példa alapján mind a vasúti ágazat, mind más, elsődleges energia nagyfogyasztó iparágak hatékonyan csökkenthetik a széndioxid-kibocsátásukat. A közlekedés felelős a CO2 kibocsátás 20 százalékáért Hollandiában. Nyugat-Európában a vásárlók egy jelentős része sokkal tudatosabb fogyasztó, mint hazánkban, ez igaz az energia használatra is. Ezzel az átállással a holland polgároknak meg van a lehetőségük, hogy autó helyett klíma-semlegesen, környezet károsítás nélkül (vagy legalábbis csökkentett környezet károsítással) utazzanak.

 

 

“Mi jelent ez a szerződés? Az egész ágazat csökkenti a CO2 lábnyomát és jó példával szolgál más ágazatok számára is. Ha valóban környezettudatosan akarunk élni, fontos, hogy utazásunkat is CO2 és por terhelése nélkül tegyük.”

Egy kishajó halad 23 km-re Jmuiden partjainál lévő szélerőmű parkban

Egy kishajó halad 23 km-re Jmuiden partjainál lévő szélerőmű parkban

Az átállásban résztvevő vállalatok remélik, hogy a szén-dioxid-kibocsátás nullára történő csökkentése sok ember számára vonzó lesz, korábban a napi 1,2 millió utast szállító vasúttársaság mintegy 550 ezer tonna szén-dioxid kibocsátással megtermelt villamos energiát használt fel. Az ellátást biztosító szélerőműveket gondosan választották ki, hogy teljesüljön a nyomon követhető, fenntartható tiszta megújuló energia ellátás.

A Holland Nemzeti Vasúttársaság 2017. január 1-ei közleménye alapján a vonatokat 100%-ban “szél hajtja” Hollandiában. Ezt később a társaság szóvívője, Ton Boon kiegészített, azzal, hogy természetesen a villamosított vonalakon közlekedő elektromos vonatokra vonatkozik ez. Egy évvel korábban sikerült megvalósítaniuk, hogy 600 000 utast szélenergiával termelt árammal szállítanak. Egy szélerőmű egy óra alatt megtermelt energiájával kb. 200 km-et fut egy vonat. De nem elégednek meg az eddigi eredményekkel, céljuk, hogy 2020-ra 35%-al csökkentsék az egy főre jutó energia fogyasztást.